به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تهران سما، مازیار حسینی با بیان اینکه در طول سالیان گذشته، مردم تنهاقطعهای ازرینگ جنوبی این بزرگراه راتحت عنوان «بزرگراه آزادگان» میشناختند، افزود: مسیراین بزرگراه درحدفاصل میدان بسیج تاپل شهیدکاظمی به طول شش کیلومتر، درچند دهه قبل ساخته شده بود، اما با این وجود ترافیک فوق سنگین این بزرگراه، ساخت ادامه این بزرگراه بطور ناباورانهای از یادها رفته بود و تنها شش خط عبوری درمسیرهای کندرو بار ترافیکی این محور را به دوش میکشید که بالطبع به هیچ وجه پاسخگوی نیازنبود.
وی بااشاره به دشواریهای پیشروی ساخت این بزرگراه، ادامه داد: علاوه بروضعیت بسیار نامناسب خاک بستر مسیر که عمدتا نخالههای انباشته شده از دهههای قبل وخاک دستی بوده است، این معبر با معضل فقدان سیستم زهکشی مناسب با توجه به وجود زمینهای کشاورزی در دو طرف خود و نفوذ آبهای سطحی و آسیب به لایههای زیر سازی راهدر مسیر زیربار مواجه بوده است که این مسئله موجب نشستهای متعدد زمین در طول مسیر بهره برداری شده پیشین بعضا تا عمق بیش از یک متر شده بود.
معاون شهردار تهران به تلاقی پروژه آزادگان با معارضانی همچون خطوط راهآهن تهران ـ اهواز، تهران-تبریز و رودخانه کن هم اشاره کرد و گفت: همه این موارد، در کنار بار ترافیک همیشه بیدار، ساخت ادامه آزادگان را به یک معادله چند مجهولی تبدیل کرده بود و بههمین خاطر میتوان از این بزرگراه به عنوان دشوارترین پروژه عمرانی پایتخت و تابلوی تمام عیاری از تلاش شبانه روزی سی ماهه و غیرت و توان پیمانکاران، مشاوران و همکاران ما در سازمان مهندسی و عمران شهر تهران یاد کرد.
حسینی در ادامه، برخی از ویژگیهای ترافیکی بزرگراه آزادگان که آن را از سایر پروژههای عمرانی متمایز میکند را برشمرد و گفت: آزادگان پر ترافیکترین بزرگراه کشور است، چراکه علاوه بر کارکرد درون شهری، نقش مهمی در ایجاد ارتباطات فرامنطقهای و کشوری ایفا میکند و کارکرد سفرهای بین شهری آن به مراتب بیشتر از تقاضاهای درون شهری است.
وی به ویژگیهای منحصر به فردطراحی زیرسازی و روسازی وآسفالت بکارگرفته شده در این پروژه هم اشاره کرد و گفت: با توجه به حجم عبور خودروهای سنگین از این محور مواصلاتی، ازدو لایه تثبیت بستر با آهک، طراحی واحداث شبکه زهکش سراسری، جایگزینی بتن غلطکی متراکم در برخی مقاطع و استفاده ازآسفالت با قیر اصلاح شده، استفاده گردیدتا کیفیت و ایمنی مسیر در بالاترین حد استاندارد باشد.
به گفته معاون فنی و عمرانی شهردار تهران، همزمان با بهرهبرداری از هفت ونیم کیلومتر باقی مانده خطوط عبوری تندرو شامل چهار خط عبوری و یک خط اضطراری در هر طرف بزرگراه، دو تقاطع غیرهمسطح الغدیر و خلیج فارس نیز که جایگزین دوربرگردانهایهم سطح این بزرگراه شده، و دو پل احداثی جهت عبور چهار خط راه آهن جنوب کشور نیزبه زیر بار میرود.